Moltmannova nejvýraznější kniha konečně česky. co když domyslíme Boží smrt až do konce?
Když Jürgen Moltmann vydal Ukřižovaného Boha, proměnil diskuzi o tom, kdo to vlastně na Golgotě umřel. Podařilo se mu přesvědčivě ukázat, že hlavní Boží vlastností není apatie a neproměnnost, ale láska. Živý Bůh reaguje na stvoření, nechává se jím ovlivnit a pohnout. Po 50 letech vychází první český překlad teologického bestselleru.
„Kdo má zájem, může číst v originále“, zní možná až příliš často z kateder českých teologických fakult. České překlady i těch nejzásadnějších světových teologických klasik mnohdy chybí. Nakladatelé musí vážit, zda prodejem vůbec pokryjí náklady. V Biblionu chceme přispívat ke kultivaci českého teologického prostoru. Rozhodli jsme se proto vydat český překlad knihy, která zatřásla s tím, jak svět do té doby přemýšlel o Boží smrti. Pokud Bůh na kříži opravdu trpěl, co to vypovídá o Něm a o co utrpení stvoření? V předmluvě překladatele píše Petr Gallus:
V Ježíši Kristu opravdu umírá druhá osoba božství, Bůh Syn. Tím Otec právě jako Otec Syna trpí také, byť jinak než Syn, a ve smrti Syna zakouší i sám Otec smrt svého otcovství. Stojí zde Bůh proti Bohu, což ukazuje hloubku a závažnost hříchu a smrti, které sahají až do samotného Božího života. Zároveň se na tom ukazuje, že plnou hloubku Kristova kříže je možné uchopit až z jeho překonání, totiž z pohledu vzkříšení.
Moltmann proto nemluví paušálně o smrti Boha, ale přesněji o „smrti v Bohu“. To je totiž pointa Kristova kříže: je to událost v Božím životě, lidská smrt je díky Kristu součástí Božího života, který se ve vzkříšení prokázal jako silnější. Moltmann tak tímto odvážným pojetím konečně doplnil do mozaiky tradice ústřední kamínek, který v ní dlouhá staletí chyběl. Proto je jeho kniha pořád důležitá.
Zároveň tím Moltmann přednesl také svoji odpověď na problém Božího působení ve světě tváří v tvář i takovému zlu, jakým byla Osvětim: v Ježíši Kristu se Bůh sám stal součástí světových dějin a jejich krutostí. V Ježíši Kristu trpěl a zemřel také on sám. Nelze na něj tedy již směřovat kritickou otázku, jak tváří v tvář takovému zlu obstojí jeho dobrota či spravedlnost, protože nezůstal stát mimo.
Nezůstává však jen u toho, že spolu se svým lidem trpí a umírá. To by byla chabá útěcha. Ježíšův příběh končí vzkříšením, které se otevírá univerzálně pro všechny. A právě touto nadějí je nesena celá Moltmannova teologie.
Jürgen Moltmann (*1926) je německý evangelický reformovaný teolog, dnes již klasik teologie 20. století. Proslavil se jako teolog křesťanské naděje v Boží království, která je zakotvená ve smrti a vzkříšení Ježíše Krista. Z tohoto pohledu se nebál teologicky rozvinout jasná a odvážná stanoviska například v politické teologii, v otázce smrti Boha, teodiceje, v pohledu na církev i na svět jako Boží stvoření. Ovlivnil teology z prostředí evangelického, evangelikálního i katolického, kritické souputníky našel především v židovském prostředí.
Překladu z němčiny se ujal doc. Petr Gallus z Evangelické teologické fakulty UK, který vyučuje na katedrách systematické teologie a teologické etiky.
České vydání finančně podpořili: Nadační fond Věry Třebické-Řivnáčové, F-nadace a Daniel Bordovský.
Kniha Ukřižovaný Bůh vychází 5. září 2023. Nakupujte nyní v předprodeji s 20% slevou. Nákupem podpoříte budoucí realizace podobně náročných projektů, jako je tento. Děkujeme.